Поради батькам щодо розвитку мовлення дітей
Шановні батьки!
Якщо ваша дитина відвідує заняття з учителем-логопедом, знайте, що погане мовлення не можна виправити за одне чи два заняття. Для цього потрібен час і спільні зусилля логопеда, дитини та її батьків.
I. Виправлення звуковимови проводиться поетапно:
1-й етап – підготовчий (формування інтересу до логопедичних занять; розвиток слухового уваги, пам’яті, фонематичного сприйняття за допомогою ігор і спеціальних вправ; формування і розвиток артикуляційної моторики – це виконання артикуляційної гімнастики і спеціальних вправ для губ, язика, голосу, дихання і ін) (цей процес протікає у багатьох дітей повільно і вимагає тривалого тренування).
2-й етап – постановка звуків (викликання звуків за наслідуванням або за допомогою спеціальних прийомів).
Послідовність постановки звуків:
свистячі [с], [з], [ц], [с ‘], [з’];
шиплячі [ш];
сонорні [л];
шиплячі [ж];
сонорні [р], [р ‘];
шиплячі [ч], [щ].
3-й етап – автоматизація – закріплення вимови звуку в складах, словах, реченнях (проходить у багатьох дітей повільно і вимагає тривалого тренування). Автоматизація звуку:
§ [с], [з], [ш], [ж], [с ‘], [з’] – автоматизуються спочатку в прямих складах, потім – в обернених і в останню чергу – в складах зі збігом приголосних;
§ [ц], [ч], [щ], [л] – автоматизуються спочатку в обернених складах, потім – в прямих і зі збігом приголосних;
Автоматизація звуків у словах:
проводиться за слідами автоматизації в складах в тією самою послідовностю.
У міру оволодіння дитиною вимови кожного складу з виправленим звуком він вводиться і закріплюється в словах.
Автоматизація поставлених звуків у зв’язному мовленні:
кожне відпрацьоване у вимові слово вводиться в речення, потім – в невеликі оповідання, потішки, чистомовки, віршовані тексти зі словами, що мають виправлені звуки.
4-й етап – диференціація поставлених і автоматизованих звуків (у випадках заміни одного звуку іншим).
5-й етап – автоматизація звуків в самостійному (спонтанному) мовленні – в монологах, діалогах, іграх та інших формах дитячої життєдіяльності.
Щоб оволодіти правильним положенням губ, язика, швидкої і вільної вимови звуку в мовленні, потрібно багато тренуватися. Тренуйтеся, будь ласка, вдома! Якщо звук ще не вимовляється, виконуйте артикуляційну гімнастику, рекомендованя масажні рухи та вправи на дуття.
Якщо звук вже поставлений – закріплюйте його: вивчіть з дитиною мовленнєвий матеріал, записаний у зошиті для домашніх завдань, стежте за звуками в повсякденному мовленні. Заохочуйте дитину до спілкування.
Не забувайте виконувати всі рекомендації вчителя-логопеда!