Поради батькам щодо розвитку мовлення дітей

Шановні батьки!

Якщо ваша дитина відвідує заняття з учителем-логопедом, знайте, що погане мовлення не можна виправити за одне чи два заняття. Для цього потрібен час і спільні зусилля логопеда, дитини та її батьків.

 I. Виправлення звуковимови проводиться поетапно:

1-й етап – підготовчий (формування інтересу до логопедичних занять; розвиток слухового уваги, пам’яті, фонематичного сприйняття за допомогою ігор і спеціальних вправ; формування і розвиток артикуляційної моторики – це виконання артикуляційної гімнастики і спеціальних вправ для губ, язика, голосу, дихання і ін) (цей процес протікає у багатьох дітей повільно і вимагає тривалого тренування).

2-й етап – постановка звуків (викликання звуків за наслідуванням або за допомогою спеціальних прийомів).

Послідовність постановки звуків:

свистячі [с], [з], [ц], [с ‘], [з’];

шиплячі [ш];

сонорні [л];

шиплячі [ж];

сонорні [р], [р ‘];

шиплячі [ч], [щ].

3-й етап – автоматизація – закріплення вимови звуку в складах, словах, реченнях (проходить у багатьох дітей повільно і вимагає тривалого тренування). Автоматизація звуку:

§         [с], [з], [ш], [ж], [с ‘], [з’] – автоматизуються спочатку в прямих складах, потім – в обернених і в останню чергу – в складах зі збігом приголосних;

§        [ц], [ч], [щ], [л] – автоматизуються спочатку в обернених складах, потім – в прямих і зі збігом приголосних;

Автоматизація звуків у словах:

проводиться за слідами автоматизації в складах в тією самою послідовностю.

У міру оволодіння дитиною вимови кожного складу з виправленим звуком він вводиться і закріплюється в словах.

Автоматизація поставлених звуків у зв’язному мовленні:

кожне відпрацьоване у вимові слово вводиться в речення, потім – в невеликі оповідання, потішки, чистомовки, віршовані тексти зі словами, що мають виправлені звуки.

4-й етап – диференціація поставлених і автоматизованих звуків (у випадках заміни одного звуку іншим).

5-й етап – автоматизація звуків в самостійному (спонтанному) мовленні – в монологах, діалогах, іграх та інших формах дитячої життєдіяльності.

Щоб оволодіти правильним положенням губ, язика, швидкої і вільної вимови звуку в мовленні, потрібно багато тренуватися. Тренуйтеся, будь ласка, вдома! Якщо звук ще не вимовляється, виконуйте артикуляційну гімнастику, рекомендованя масажні рухи та вправи на дуття.

Якщо звук вже поставлений – закріплюйте його: вивчіть з дитиною мовленнєвий матеріал, записаний у зошиті для домашніх завдань, стежте за звуками в повсякденному мовленні. Заохочуйте дитину до спілкування.

Не забувайте виконувати всі рекомендації вчителя-логопеда!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *